Europos Komisiją (EK) atsižvelgė į Lietuvos verslo pastabas ir paskelbė naują peržiūrėtą transporto priemonės grąžinimo į registracijos šalį taisyklės išaiškinimą: prievolė bus taikoma tik vilkikams, o taikymo priekaboms ir puspriekabėms – atsisakyta.
„Sveikiname racionalų Komisijos sprendimą naikinti taisyklės taikymą priekaboms ir puspriekabėms. Tačiau mūsų galutinis tikslas – visiškas reikalavimo panaikinimas, apimantis ir motorines transporto priemones bei jų junginius, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimu“, – pažymi Povilas Drižas, Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius.
Aljansas į EK kreipėsi šių metų birželį, ragindamas peržiūrėti pasiūlytą minėtos nuostatos taikymą ne tik vilkikams, bet ir priekaboms bei puspriekabėms. TTLA EK vadovybei pateikė daugelį argumentų dėl neracionalaus ir nepagrįsto tokio nuostatos traktavimo.
Pasak P. Drižo, tuščių vilkikų reisų be krovinių skaičius Europos Sąjungoje (ES) vėl pradėjo augti dėl įsigaliojusių Mobilumo pakelto reikalavimų.
„Verslui tai kelia papildomų iššūkių dėl išaugusių kuro kaštų. Be to, reguliarus sunkvežimio grąžinimas reikalauja papildomų vairuotojų, kurių šiai dienai smarkiai trūksta“, – sako P. Drižas. Jis priduria, kad privalomas sunkvežimio grąžinimas išbalansuoja nusistovėjusias tiekimo grandines sausumos keliais.
ING banko duomenimis, tuščių reisų skaičius ES keliuose pradėjo augti nuo 2019 metų. Iki to laikotarpio Europos kelių transporto efektyvumas tolygiai gerėjo. Tuščių krovininių vilkikų kelionių dalis Bendrijos keliuose sudaro beveik penktadalį visų važiavimų.
Atsižvelgiant į krovinių srauto tarp Rytų ir Vakarų disbalansą, tuščių vilkikų važiavimų skaičius, nepaisant pastangų rasti sprendimą, augs, – prognozuoja ING banko ekspertai.
„Daugybė vilkikų, užuot gabenę krovinius, priversti tuščiais reisais važiuoti į jų registracijos šalis. Vien Lietuvos sieną kiekvieną dieną kerta apie tūkstantis vilkikų, iš kurių absoliuti dauguma – be krovinio, arba iš dalies pakrauti“, – pažymi P. Drižas.
Jo teigimu, šios taisyklės neigiamą poveikį jau patyrė Rytų Europos vežėjai, ypatingai mažesnės įmonės, kurioms sudėtinga užsitikrinti papildomų krovinių grįžtamiesiems reisams į jų veiklos centrus ir iš jų.
Pernai EK paskelbė tyrimą, kuriame konstatuota, kad prievolė grąžinti sunkvežimį sukels transporto sistemos neefektyvumą ir padidins tuščių krovinių reisus, aplinkos taršą ir spūstis.
Komisijos vertinimu, vien dėl reikalavimo vilkikus grąžinti į įmonės įsisteigimo šalį kelionių be krovinių skaičius didės 1,9 mln. per metus. Dėl to anglies dvideginio emisijos didės 2,9 mln. tonų, o azoto oksidų ir kietųjų dalelių tarša didės atitinkamai 619 ir 221 tonomis per metus.
Paskelbta: 2022 m. rugsėjo 15 d.